Fællesskab i en corona tid

Lissie Andréa

15. jan. 2022

Inden længe rammer vi årsdagen for opdagelsen af den første coronaramte borger i Danmark, og sikke et år det har været. På afstand har vi fulgt, hvordan vores regering med Mette Frederiksen i spidsen har været i stand til at træffe svære beslutninger for at sikre den generelle folkesundhed og for at sikre at vi som samfund kommer helskindet igennem pandemien. Det har været nødvendige tiltag, som ikke har været nemme. Rigtig mange er blevet ramt på deres økonomi og deres velbefindende. Det er regulære problemstillinger, som regeringen arbejder på at mindske følgevirkningerne af.

Hos os Set i den store sammenhæng kan det virke fattigt at pege på, hvordan vores partiforening er blevet påvirket, men nu bliver det gjort alligevel. Corona har på alle måde påvirket vores hverdag og nedlukningen af Danmark har sat sine spor. I forlængelse af sundhedskrisen og de deraf følgende restriktioner er vores aktivitetsniveau på grund af forsamlingsrestriktioner, blevet stærk begrænset. Vi har rykket generalforsamlinger og andre aktiviteter rigtig mange gange. Og det bliver måske ikke sidste gang. Det er frustrerende at vide, at der nu er mindre end et år til kommune – og regionsrådsvalg og at vi ikke kan gøre os synlige i gadebilledet. Alle vil gerne i gang – ikke mindst vores kandidater. Vi prøver med virtuelle løsninger, men det er ikke det samme at tage de store drøftelser og at drikke sin kaffe bag skærmen, men lige som i andre sammenhænge klarer vi det sammen. Inden længe er vi alle vaccineret mod covid-19 og restriktionerne løsnes forhåbentlig. I bestyrelsen ser vi frem til at vende tilbage til den normale hverdag, hvor alt det gode ved at være socialdemokrat kan mærkes i vores samvær med hinan- den. Hvor vi mødes til kaffe- og sildemøde, og hvor vi kommer »på gaden« med vores budskaber.

Vi håber på, at vi i år kan fejre 1. maj på vandrerhjemmet og at det bliver i år, at vi kan starte en Grundlovstradition, hvor vi mødes i Gryden i Faxe Kalkbrud til hyggeligt samvær, sange og taler. Indtil da er der kun at sige: Pas på jer selv og hinanden, indtil vi kan ses igen.