Referat fra Generalforsamlingen den 20. marts 2023

Referat af generalforsamling 2023

Mandag den 20. marts 2023.

Dagsorden.

1.              Valg af dirigent

Jørgen Nielsen valgt

2.              Valg af referent

Ketty Pedersen

3.              Godkendelse af dagsorden

Dagsordenen er godkendt og indkaldelsen er kommet rettidigt.

4.              Bestyrelsens beretning v. Lissie Andréa

Beretningen bliver vedhæftet.

Der kommer en bemærkning hvor godt det er med kaffemøder med den frie dagsorden, det skal dyrkes noget mere. Deltager vi i folkemøde Møn, enten selv eller i samarbejde med Vordingborgkredsen. Vi kan nok ikke deltage der som forening men der opfordres til at alle deltager. Der bliver nu sendt mails om aktiviteter direkte til medlemmerne fra fællesledelsen. Det vil være dejligt at høre noget mere om EU. Der kan evt. laves arrangementer med Marianne Vind. En tur til Bruxelles kan evt laves i samarbejde med AOF. EU er et aktuelt emne allerede nu da der er valg i 2025. Vi forsøgte at gøre Marianne Vind synlig under kommunalvalgkampen men synes ikke hun er særlig synlig i vores kreds. Vi har brug for at hun kommer i vores kreds til nogle arrangementer.

Beretningen er godkendt.

5.              Byrådsgruppens beretning v. Camilla Meyer

Per Thomsen holder beretningen i stedet for Camilla.

Der blev berettet om det svære arbejde der kommer af de 2 afhoppere og de deraf kommende konflikter. Corona er håndteret godt i Faxe kommune men med krigen i Ukraine er der fortsat en svær økonomisk situation. Flertalsgruppen kører deres eget løb og de byder sig også til mod løsgængerne. Det giver en meget speciel samarbejdssituation. Vi har forsøgt at indbyde til samarbejde både i den ene og anden retning i byrådet. Det bliver dog ikke til så meget. Internt har vi efterhånden et godt samarbejdsklima i gruppen.

Omkring politikken gør vi et godt stykke arbejde. Disse tiltag er vedhæftet.

Beretningen er godkendt.

6.              Landspolitiske orientering v. Tanja Larsson

Det er dejligt vi kan mødes igen. En del landspolitik er også udenrigspolitik. Prisen for frihed og hvor er vores bekvemmelighedsgrænse. Vi bliver udfordret pga demografien det politiske landskab og det der sker omkring os. Vi må gå på kompromis så vi kan bevare indflydelsen, også når vi er opposition. Udenrigspolitikken vil sætte et nyt fokus på vores sammenhængskraft. Hvad er alternativet til den regering vi har nu. Der er stor forskel på vores og Enhedslistens holdning til Ukraine så kan vi basere en regering på dem. Når vi siger Ukraine siger vi også Rusland og nu bliver Kina også en meget tydelig spiller. Migrationen fra Afrika ændrer sig da der nu også er et klimaaspekt at tage højde for. Magtbalancen rykker sig bl.a. fordi USA har flyttet sig. Det er også rimeligt vi i Europa løser problemerne selv.

Der kommer flere børn og ældre og færre i midten, det vil udfordre os som velfærdsparti, specielt på den kommunale velfærd.

Den økonomiske politik bliver også en udfordring. Bl.a. St. Bededag mod skattelettelser. Her er det spillet om at få balancen til at gå op og prisen for ikke at være bundet til yderfløjene. Fordelen ved at magten er bundet på midten er stabilitet. Der er mere analyse end der plejer fordi i dag spiller analysen en større del i fastlæggelsen af politikken. Vi er nok der hvor vækst ikke er muligt. Vi kommer nok til at få en lavere vækst end vi har nu. Derfor er det vigtigt vi bliver i partiet og deltager i snakken om politikken.

Vi kommer til at lægge mere vægt på trivsel i familierne.

Det er vigtigt vi også har fokus på det nære.

Uddannelsesreformen er også i gang, hvor de uddannelser hvor vi har brug for flere medarbejdere styrkes.

Femerenbælt vil også påvirke vores område og vi skal fokusere på naturturisme.

Den grønne omstilling har vi brug for.

Selv om jeg ikke er valgt bruger jeg stadig mit netværk til at fremme landspolitik i vores område.

Tak til partiforeningen og byrådsgruppen for opbakningen i valgkampen.

Jeg håber I vil bakke mig op til fornyelse af mit kandidatur på kredsgeneralforsamlingen den 8/5.

Bemærkninger: Vi skal indstille Tanja som folketingskandidat fra generalforsamlingen. Tanja foreslås når hun taler med netværket at fortælle dem at det er vigtigt at fodfolket i partiet er i stand til at forklare politikken.

Næste gang skal vi nok få valgt dig ind.

Det meget interessante i beretningen er kravet om omstilling. Når vi før har stået svagt et stykke tid er vi kommet styrket ud af at stå på og gennemføre de nødvendige omstillinger. Vi kan meget nemt komme i situationer hvor vi i Europa skal klare tingene selv derfor er det vigtigt vi har et dygtigt og moderne forsvar. Krisen i sundhedsvæsenet er meget drevet af de borgerliges 2% besparelsen gennem mange år. Der spørges hvor vi står i forhold til suppleantposten.

Sæt gerne fokus på privatklinikkerne og det de yder og ikke yder. Sæt gratis tandpleje på dagsordenen så vi kan få bedre sundhed.

Tanja: Der er meget forskel på hvordan generationerne ser på afskaffelse af St. Bededag og det vi skal arbejde mere. De unge tager det mere positivt.

Jeg er 2. suppleant.

God ide med krav til privathospitaler. Gratis tandpleje er for dyrt.

Generalforsamlingen beslutter at indstille Tanja til kredsgeneralforsamlingen som kredsens folketingskandidat.

7.              Orientering fra regionsrådet v. Kathrine M Ekelund.

Katrine har meldt afbud og ikke sendt nogen bemærkninger.

8.              Godkendelse af regnskab v. Mariane Hansen

Mariane gennemgik regnskabet.

Regnskabet blev godkendt.

9.              Valg af formand for 2 år

Lissie Andréa ønsker genvalg.

Lissie blev valgt.

10.            Valg af medlemmer på valg er for 2 år

Ketty Pedersen, Ole Hartmund ønsker genvalg

Ketty og Ole er valgt

Valg af medlemmer for et år

Christian B. Nielsen ønsker valg.

Christian er valgt.

11.            Valg af 2 suppleanter for et år

Jens Hvidemose ønsker genvalg

Jens er valgt

12.            Valg af 2 revisorer for et år

Sven Erik Kristensen og Susanne Henriksen ønsker genvalg

Svend Erik og Susanne er valgt.

13.            Valg 2 revisorsuppleanter.

Søren Jensen og Erik Nielsen er valgt.

14.            Valg af 7 delegerede til regionsrepræsentantskab / 1 kongresdelegeret

Det indstilles, at bestyrelsen bemyndiges til at udpege deltagere

Det bemyndiges.

15.            Indstilling af EU-kandidat. Marianne Vind ønsker fortsat opstilling

Marianne Vind indstilles.

16.            Fastsættelse af kontingent.

Vi følger partiets vejledende kontingentsatser.

17.            Vedtagelse af aktivitetsplan.

Aktivitetsplanen blev gennemgået og vedtaget.

18.            Nedsættelse af udvalg.

Ingen forslag.

19.            Indkomne forslag - Forslag skal være Bestyrelsens i hænde senest 8 dage før mødets afholdelse.

Ingen forslag modtaget.

20.            Evt.

Lissie takker for genvalget og tilliden. Dirigenten takkes. Søren takkes for indsatsen med jubilæumsskriftet.

Referent

Ketty Pedersen